Minimalny opłacalny produkt (MVP) to wersja produktu z wystarczającymi funkcjami, aby zadowolić wczesnych klientów i zapewnić opinie na temat przyszłego rozwoju produktu.
Gromadzenie informacji od MVP jest często tańsze niż opracowanie produktu o większej liczbie funkcji, co zwiększa koszty i ryzyko, jeśli produkt zawiedzie, na przykład z powodu błędnych założeń. Termin został ukuty i zdefiniowany w 2001 roku przez Franka Robinsona , a następnie spopularyzowany przez Steve’a Blanka i Erica Riesa. Może również obejmować wcześniejsze przeprowadzenie analizy rynku.
Minimalny opłacalny produkt ma wystarczającą liczbę podstawowych funkcji, aby skutecznie wdrożyć produkt, i nic więcej. Deweloperzy zazwyczaj wdrażają produkt do podzbioru potencjalnych klientów – takich jak wcześni użytkownicy, którzy uważają, że są bardziej wyrozumiali, chętniej wyrażają opinie i potrafią uchwycić wizję produktu z wczesnego prototypu lub informacji marketingowych. Strategia ta ma na celu unikanie tworzenia produktów, których klienci nie chcą, i ma na celu maksymalizację informacji o kliencie przy jak najmniejszych wydaniach pieniędzy.
„Minimalnym opłacalnym produktem jest ta wersja nowego produktu, którego zespół używa do zebrania maksymalnej ilości potwierdzonych informacji o klientach przy jak najmniejszym wysiłku”. Użycie w definicji słów maksimum i minimum oznacza, że nie jest to formuła. Wymaga osądu, aby dowiedzieć się, dla danego kontekstu, jaki sens ma MVP. Ze względu na tę niejasność termin MVP jest powszechnie używany, celowo lub nieświadomie, w odniesieniu do znacznie szerszego pojęcia, od raczej prototypowego produktu do pełnowartościowego produktu nadającego się do sprzedaży.
MVP może być częścią strategii i procesu ukierunkowanego na wytwarzanie i sprzedaż produktu klientom. Jest to podstawowy artefakt w iteracyjnym procesie generowania pomysłów, prototypowania, prezentacji, gromadzenia danych, analizy i uczenia się. Dąży się do zminimalizowania całkowitego czasu spędzonego na iteracji. Proces jest powtarzany do momentu uzyskania pożądanego produktu / dopasowania do rynku lub do momentu, gdy produkt zostanie uznany za nieopłacalny.
Celem MVP jest m.in.:
- Umiejętność przetestowania produktu czy usługi przy minimalnych zasobach
- Przyspieszona nauka o produkcie/usłudze, co umożliwia jej bieżącą poprawę
- Zmniejszenie ilości godzin prac związanych z inżynierią produktu/developmentem
- Szybsze dostarczenie produktu do pierwszych klientów, mogących go przetestować
- Może stanowić podstawę do budowy innych produktów
- Pozwala na szybsze ustalenie głównych priorytetów budowanego produktu
- Szybsze budowanie marki na rynku
- Wyłuszcza kluczowe elementy produktu/usługi
MVP musi obejmować następujące kluczowe elementy jakości produkcji:
- Funkcjonalność – zestaw cech jakie produkt/usługa dostarcza użytkownikowi
- Projekt – projekt MVP musi odpowiadać najwyższym standardom branżowym,
- Niezawodność – standard jakości usługi/produktu musi przejść rygorystyczne testy,
- Użyteczność – MVP musi być łatwy w obsłudze i intuicyjny
Marketing
Wydanie i ocena wpływu minimalnego opłacalnego produktu to strategia testowania rynku, która jest używana do sprawdzania pomysłów na produkty wkrótce po ich wygenerowaniu. W rozwoju oprogramowania wydanie jest ułatwione dzięki narzędziom do szybkiego tworzenia aplikacji i językach typowych dla tworzenia aplikacji internetowych.
Celem MVP jest wykonanie szybko działającego projektu lub gotowego biznesu, średni czas realizacji to 1,5 miesiąca. Korzystając z MVP, firmy mogą tworzyć dokładniejsze prognozy rynkowe i przyciągać nowe inwestycje.
MVP różni się od konwencjonalnej strategii testowania rynkowego polegającej na wczesnym inwestowaniu czasu i pieniędzy w celu wdrożenia produktu przed przetestowaniem go na rynku. MVP ma na celu zapewnienie, że rynek będzie chciał produktu przed dokonaniem dużych inwestycji czasowych i pieniężnych. MVP różni się od metodologii oprogramowania open source, polegającej na wczesnym wydawaniu, które słucha użytkowników, pozwalając im definiować funkcje i przyszłość produktu. MVP zaczyna się od wizji produktu, która jest utrzymywana przez cały cykl życia produktu, chociaż jest dostosowywana na podstawie jawnych i niejawnych (pośrednich miar) informacji zwrotnych od potencjalnych przyszłych klientów produktu.
MVP to strategia, która może być stosowana jako część metodologii rozwoju klienta Blank, która koncentruje się na ciągłej iteracji i udoskonalaniu produktu w oparciu o opinie klientów. Ponadto prezentację nieistniejących produktów i funkcji można udoskonalić za pomocą internetowego testowania hipotez statystycznych, na przykład testów A / B.